Parowanie szyb w samochodzie - jak sobie z nim radzić?

Tegoroczna zima powoli zaczyna odpuszczać. Oznacza to, że okazji do skrobania oszronionych szyb będzie coraz mniej. Pojawia się jednak inny problem – nadchodzi czas roztopów, a wraz z nimi dużej wilgoci. Wraz z dużymi wahaniami temperatur oznacza to, że szyby w naszych samochodach będą parowały bardziej, niż zwykle. Sprawdź, jakie są tego przyczyny i jak przeciwdziałać temu zjawisku.


2019-02-19

Do samochodu wsiadamy zazwyczaj w pośpiechu. Ruszamy, nie zwracając na to, jakie warunki panują wewnątrz auta. Często już po chwili szyby zaczynają zachodzić parą, a to stanowi dla nas duże niebezpieczeństwo. Zwłaszcza w tym przypadku lepiej jest więc zapobiegać, niż leczyć – niewielka widoczność zarówno szyby przedniej, jak i bocznych, może łatwo doprowadzić do wypadku.

Co wywołuje parowanie szyb w samochodzie?

  1. Wilgoć – zimą i wczesną wiosną wnosimy jej do auta bardzo dużo, nie tylko pod butami, ale także na okryciach wierzchnich.

  2. Zabrudzone szyby – myjąc samochód, bardzo często zapominamy przetrzeć szyby od środka. Tymczasem wszelkie zabrudzenia i przetłuszczenia szyb powodują szybsze osadzanie się na nich pary wodnej.

  3. Wyeksploatowane uszczelki – każda nadprogramowa szczelina w samochodzie zwiększa możliwość dostawania się do niego niechcianej wilgoci, zatem mocno zużyte uszczelki w drzwiach i klapie bagażnika z pewnością wymagają od nas większej dbałości.

  4. Nieprawidłowa obsługa nawiewów – istnieje o wiele większe ryzyko zaparowania samochodu, jeśli powietrze nie jest pobierane z zewnątrz i krąży cały czas w ramach zamkniętego układu kabiny auta.

  5. Zapchany filtr przeciwpyłkowy – znajduje się w podszybiu i odpowiedzialny jest za powstrzymywanie pyłków oraz niwelowanie zapachów. Odkładają się w nim jednak woda, brud, stare liście itp., które zwiększają poziom wilgoci w aucie. Warto więc regularnie zwracać uwagę na jego stan.

  6. Uszkodzona nagrzewnica – jeśli w samochodzie gromadzi nam się dużo wilgoci, a jednocześnie ze zbiornika ubywa płynu chłodniczego, oznacza to poważniejszy problem z nagrzewnicą. Wówczas trzeba nastawić się na wizytę w serwisie.

Docelowo zaparowaną szybę można szybko przetrzeć szmatką lub irchą. Jest to metoda najszybsza, jednak nie powinniśmy polegać wyłącznie na niej. Pozbędziemy się w ten sposób nadmiaru wilgoci, ale nie źródła problemu. Warto zatem zastanowić się z wyprzedzeniem, co powoduje osadzanie się nadmiaru pary na szybach oraz minimalizować sposoby na dostanie się wilgoci do wewnątrz auta.

Sposoby na zaparowane szyby:

  1. Klimatyzacja – jeśli ją mamy, korzystajmy z niej nawet przy włączonym ogrzewaniu. Kierując nawiew na szybę czołową i boczne, szybko pozbędziemy się wilgoci, a dodatkowo otworzymy w ten sposób dopływ powietrza z zewnątrz, co szybko zniweluje problem osadzania się pary na szybach. Powietrze pochodzące z układu klimatyzacji jest już przefiltrowane i osuszone, dzięki czemu nadmiar wilgoci zostaje szybko zniwelowany.

  2. Zwykły nawiew – jeśli nie mamy klimatyzacji w samochodzie, skorzystajmy z tradycyjnego nawiewu. Wystarczy choć na chwilę włączyć go, uchylając jednocześnie szyby, by wilgoć miała ujście z wnętrza auta.

  3. Gumowe dywaniki – na okres zimowy warto zastąpić nimi welurowe, aby wilgoć nie wsiąkała w wykładzinę. Jeśli nanieśliśmy do wnętrza auta dużo wilgoci pod butami, warto przed opuszczeniem samochodu wylać nadmiar wody z dywaników.

  4. Czyste auto – zbędne rzeczy pozostawiane pod siedzeniami i w schowkach często gromadzą w sobie niechcianą wilgoć. Pamiętajmy też o ścierkach po wizycie na myjni – nie zostawiajmy ich w bagażniku, tylko zabierzmy ze sobą do wysuszenia.

  5. Pochłaniacze wilgoci – zawierają higroskopijne kryształy soli, absorbujące nadmiar wody z otoczenia. Jeśli problem osadzania się pary na szybach jest bardzo dokuczliwy, warto sprawić sobie taki pochłaniacz.

  6. Środki chemiczne – różnego rodzaju spraye do szyb i tapicerki to bardzo skuteczny sposób walki z parowaniem szyb. Należy jednak pamiętać, by przed ich zastosowaniem najpierw dobrze wysprzątać samochód oraz umyć szyby od wewnątrz.

Sposobów na walkę z parującymi szybami jest wiele. Zanim jednak zaczniemy przeciwdziałać wilgoci, pozbądźmy się tej już istniejącej. Przede wszystkim warto regularnie wietrzyć auto, a jeśli mamy możliwość jego garażowania, zostawmy w nim czasem uchylone szyby. Wilgoć skutecznie odparuje, a temperatury w kabinie i na zewnątrz wyrównają się. Można także zastosować domowe sposoby, takie jak wyłożenie wnętrza gazetami, wstawienie do samochodu pojemnika z solą lub wysypanie żwirku dla kota na dywaniki.

Kluczem do sukcesu jest natomiast regularne dbanie o czystość szyb. Dzięki temu nie będą zachodzić parą, a to poprawi nasze bezpieczeństwo na drodze. Zwalczając poziom wilgoci w aucie, niwelujemy również prawdopodobieństwo powstawania szkodliwych dla zdrowia grzybów i pleśni.



Czytaj także...


RAPORT: Wyprzedaż rocznika - czy to na pewno się opłaca?

Właśnie rozpoczął się najgorętszy okres dla sprzedawców aut – wyprzedaże rocznika 2018. Importerzy i salony prześcigają się w proponowaniu klientom konkurencyjnych ofert. Czy jest to jednak rzeczywiście dobry moment na zakup nowego samochodu, a przede wszystkim czy faktycznie oszczędzamy na takiej "okazji"?

2018-11-22 czytaj dalej

Leasing czy najem? Praktyczne porady, które pozwolą Ci podjąć decyzję

Na polskim rynku wciąż istnieje wiele mitów na temat leasingu i abonamentu. Przez to wielu klientów wciąż waha się, jaką formę finansowania wybrać, by nie przepłacić. Warto więc rozłożyć obie opcje na czynniki pierwsze i przemyśleć, która z nich najlepiej wpisze się w nasze oczekiwania.

2018-11-29 czytaj dalej

wynajem długoterminowy auta, auta poleasingowe, auto na abonament, wynajem aut,  auta używane, auto firmowe

Auto w abonamencie - to się opłaca!

Kupno samochodu za gotówkę to inwestycja duża i bezzwrotna - auto szybko traci bowiem na wartości. Podobnie jest z leasingiem, bo choć płatności rozłożone są w czasie, to w pewnym momencie przyjdzie nam wykupić pojazd. Warto zatem przyjrzeć się dokładniej opcji jaką jest wynajem długoterminowy, bo może się okazać, że już wkrótce sprzedaż aut za gotówkę stanie się całkowitym przeżytkiem.

2018-09-24 czytaj dalej

Dlaczego samochód zimą pali więcej i jak tego unikać?

>Wielu kierowców zna ten problem – na jednym tankowaniu zimą przejedziemy znacznie krótszy dystans, niż latem. Apetyt silnika wzrasta, gdy tylko nadchodzą chłodniejsze dni. Istnieją jednak techniki, które pozwolą nam ograniczyć zużycie paliwa w chłodniejsze dni i warto o nich pamięć, nie tylko zimą.

2019-01-23 czytaj dalej