Skąd wzięła się Škoda - 10 ciekawostek o popularnej marce

Škoda jest jedną z najchętniej wybieranych przez Polaków marką. Czeski producent samochodów działa na rynku motoryzacyjnym już od 122 lat. Z okazji Miesiąca Škody w Autoflix.pl prezentujemy kilka ciekawostek o jednej z najbardziej dynamicznie rozwijających się marek motoryzacyjnych, o których z pewnością do tej pory nie wiedzieliście!


2019-04-09

Škoda Auto swoimi początkami sięga połowy XIX wieku. To właśnie wtedy, w 1859 roku w Pilznie, powstały zakłady przemysłowe Emila Škody. Czeski przemysłowiec nie doczekał jednak rozkwitu marki – zmarł na kilkanaście lat przed tym, jak z taśmy produkcyjnej zjechał pierwszy samochód.

W międzyczasie dwaj przemysłowcy, Václav Klement i Václav Laurin założyli prywatne przedsiębiorstwo, z początku zajmując się produkcją rowerów. Szybko jednak rozwinęli swoją ofertę także o motocykle i automobile. Pierwszy pojazd, jaki stworzyli, Voiturette A, został zaprezentowany w 1905 roku i odniósł wielki sukces.

W 1925 roku firma Laurin&Klement została wykupiona przez przedsiębiorstwo Emila Škody. Firma działała prężnie zarówno w czasie II wojny światowej, jak i po jej zakończeniu, kiedy to częściowo stała się własnością państwową. Upadek komunizmu i rozpad Czechosłowacji sprawiły, że Škoda ponownie została sprywatyzowana – w 1991 roku 30% akcji firmy wykupiła Grupa Volkswagen, by już kilka lat później posiadać aż 70% udziałów.

Będąc własnością Grupy Volkswagen, Škoda wzmożyła produkcję. Obecnie oferuje osiem różnych modeli, w tym także nową Scalę, której premiera w Polsce miała miejsce zaledwie tydzień temu.

1. Marka została założona z powodu... znieważenia

W 1894 roku Václav Klement nie był w stanie znaleźć części zamiennych do swojego niemieckiego roweru. Odesłał go więc do producenta, załączając napisany po czesku list, w którym prosił o wymianę części. Odpowiedź, którą otrzymał, bardzo go uraziła – producent uznał bowiem za stosowne odpisać, że jeśli Klement chce uzyskać pomoc, powinien spróbować napisać list w języku, który będzie bardziej zrozumiały. Uznał zatem, że założy własny serwis rowerowy wraz z Václavem Laurinem. Tak narodziła się spółka, która następnie przerodziła się w Škodę.

2. Škoda była pierwszym producentem motocykli w Europie Środkowej

W 1898 roku Laurin i Klement zakupili motocykl, który napędzany był silnikiem zainstalowanym w kierownicy. Maszyna okazała się jednak zawodna, powodując wypadek, w wyniku którego jeden z założycieli marki stracił ząb. Producenci zaprojektowali zatem bezpieczniejszy model. Rok później zaprezentowali motocykl Slavia, pierwszy produkowany na masową skalę motocykl w Europie Środkowej. Niedługo później skonstruowali także pierwszy pojazd 4-kołowy, Voiturette A.



3. Lokomotywy, samoloty i statki marki Škoda

Po II wojnie światowej Škoda dokonała ekspansji na różne rynki, wzbogacając linię produkcyjną m.in. o lokomotywy parowe, narzędzia maszynowe, turbiny, awionetki i sprzęt transportu morskiego.

4. Marka produkuje przynajmniej milion samochodów rocznie

Škoda nieustannie zwiększa produkcję. Po raz pierwszy granicę miliona nowych samochodów, które zjechały z taśmy produkcyjnej w ciągu jednego roku kalendarzowego, marka przekroczyła w 2014 roku. Od tego czasu Škoda postawiła sobie za cel nie schodzić poniżej tej liczby każdego roku.

5. Pierwsze w pełni elektryczny projekt samochodu osobowego Škoda zaprezentowała w 2017 roku

Do 2030 roku Grupa Volksvagen zamierza zamienić całą swoją linię produkcyjną na samochody elektryczne. Marka Škoda udowodniła 2 lata temu, że jest gotowa sprostać temu zadaniu, prezentując na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie model Vision E. Samochód jest w stanie przejechać prawie 500 kilometrów na jednym ładowaniu i potrafi jeździć autonomicznie.



6. Nazwa marki oznacza... "szkoda"!

Marka wzięła swoją nazwę od nazwiska Emila Škody, którego przedsiębiorstwo przekształciło się w 1899 roku w Zakłady Škoda. W dosłownym tłumaczeniu Škoda oznacza po prostu "szkoda", a pisana małą literą tłumaczona jest jako nieszczęście lub uszkodzenie. Jak jednak widać, ten zbieg okoliczności wcale nie zaszkodził czeskiej marce w odniesieniu sukcesu.

7. Logo Škody symbolizuje prędkość i harmonię

Znane nam dziś logo powstało w 1923 roku, kiedy to połączyły się dwa różne znaki towarowe. Pierwszym z nich było logo przedsiębiorstwa stworzonego przez założycieli marki, Václava Laurina i Václava Klementa. Drugim była strzała z grotem zwróconym w prawą stronę, z pięcioma piórami i kołem. Nazwa marki została dodana 13 lat później. Obecne logo ma silny przekaz metaforyczny – strzała symbolizuje prędkość, skrzydła oznaczają postep, a okręg – spójność i harmonię.



8.Škodzie zakazano używania nazwy Monte Carlo w Indiach

Nazwa Monte Carlo nadawana jest niektórym wersjom wyposażenia marki jako hołd dla wieloletniej tradycji wyścigowej związanej z tym miejscem. Škoda płaci monarchii Monako za prawa do wykorzystywania tej nazwy. Niemniej jednak po wprowadzeniu Škody Rapid z tym rodzajem wyposażenia w Indiach w 2017 roku, maka została pozwana za naruszenie praw autorskich przez tamtejszego producenta odzieży, który w Indiach posiada pełne prawo posługiwania się nazwą Monte Carlo. Sąd orzekł w tej sprawie na niekorzyść Škody i marka była zmuszona dokonać rebrandingu modelu Rapid Monte Carlo na Rapid Edition X.



9. W 2017 roku Skoda wyprodukowała 20-milionowy egzemplarz samochodu

W latach 1905 – 1991 Škoda wyprodukowała 5 milionów pojazdów. Tyle samo marka wyprodukowała w ciągu kolejnych 15 lat, czyli do roku 2006. Tymczasem 11 lat później kolejny raz podwoiła swój sukces produkcyjny. 20-milionowym egzemplarzem była Škoda Karoq, która zjechała z taśmy produkcyjnej 26 września 2017 r.

10. Najsłynniejsza reklama Škody kosztowała 650 tysięcy dolarów

W 2007 roku Škoda postanowiła wdrożyć ciekawą kampanię reklamową związaną z wejściem drugiej generacji modelu Fabia na rynek brytyjski. 60-sekundowy spot ukazuje grupę cukierników pracujących nad wykonaniem modelu Škody Fabii w skali 1:1... wyłącznie z ciasta! Wyrób, który powstał na potrzeby reklamy, miał być przeznaczony na cele charytatywne, ale ciasto nie nadawało się już do spożycia pod koniec zdjęć. W zamian za to zostało one podarowane londyńskiemu stowarzyszeniu zajmującemu się recyklingiem żywnościowym.


Czytaj także...


dowód rejestracyjny, polisa OC, mandat, samochody na abonament, samochody poleasingowe

Samochodem nareszcie bez dowodu rejestracyjnego

Od poniedziałku można będzie wsiąść do auta bez konieczności posiadania przy sobie dowodu rejestracyjnego i polisy OC. W razie kontroli dane te zostaną sprawdzone w specjalnym systemie. Warto jednak poznać szczegóły długo zapowiadanej zmiany, aby nie dać się zaskoczyć w nieprzewidzianych sytuacjach. Nowe przepisy dotyczą także samochodów na abonament.

2018-09-28 czytaj dalej

Dlaczego samochód zimą pali więcej i jak tego unikać?

>Wielu kierowców zna ten problem – na jednym tankowaniu zimą przejedziemy znacznie krótszy dystans, niż latem. Apetyt silnika wzrasta, gdy tylko nadchodzą chłodniejsze dni. Istnieją jednak techniki, które pozwolą nam ograniczyć zużycie paliwa w chłodniejsze dni i warto o nich pamięć, nie tylko zimą.

2019-01-23 czytaj dalej

Skąd wzięła się Škoda - 10 ciekawostek o popularnej marce

Škoda jest jedną z najchętniej wybieranych przez Polaków marką. Czeski producent samochodów działa na rynku motoryzacyjnym już od 122 lat. Z okazji Miesiąca Škody w Autoflix.pl prezentujemy kilka ciekawostek o jednej z najbardziej dynamicznie rozwijających się marek motoryzacyjnych, o których z pewnością do tej pory nie wiedzieliście!

2019-04-09 czytaj dalej

RAPORT: Wyprzedaż rocznika - czy to na pewno się opłaca?

Właśnie rozpoczął się najgorętszy okres dla sprzedawców aut – wyprzedaże rocznika 2018. Importerzy i salony prześcigają się w proponowaniu klientom konkurencyjnych ofert. Czy jest to jednak rzeczywiście dobry moment na zakup nowego samochodu, a przede wszystkim czy faktycznie oszczędzamy na takiej "okazji"?

2018-11-22 czytaj dalej